Cool Derma Company – hudvård med hållbarhet i fokus

I det här inlägget fortsätter jag att återberätta om Daisy Beautys skönhetskonferens i Bath. På lördagen fick vi ta del av en informativ och inspirerande presentation av Shidrokh Ghawaml, grundaren till hudvårdsmärket Cool Derma Company, som nu lanserar sin första hudvårdsserie.
 Shidrokh berättar om Cool Dermas produkter.
Shidrokh Ghawaml är Cidesco-examinerad och auktoriserad hudterapeut med 20 år bakom sig i hudvårdsbranchen. Hon är även funktionell näringsterapeut och utbildad makeupartist.
Shidrokh berättade om sin bakgrund, och hur det kom sig att hon startade sitt eget hudvårdsmärke. 1999 började Shidrokh arbeta som hudterapeut, men valde att säga upp sig efter endast 4 månader. Shidrokh berättade att hon till stor del valde att säga upp sig eftersom att hon kände att hon som hudterapeut hade för många kunder på kort tid, vilket ledde till att hon kände att hon inte hann SE huden på riktigt. Istället valde hon att utvecka Orkidés hud och kroppsvårdsinstitut, en skönhetssalong i Stockholm.

Shidrokh pratar om huden med stor passion. Hon berättar att hon tycker att huden kort och gott är COOL- därav namnet Cool Derma (derma=hud).

Shidrokh är alltså bland annat funktionell näringsterapeut, vilket hon i korthet beskriver handlar om att en tar reda på vilken näring en behöver i mat och hudvård för att maxa sin kropp och sin huds välmående. Hon berättade att hon ville se till att hennes kunder köper produkter som fungerar i längen och går ihop med deras vardag. Till exempel: en stressad tvåbarnsmamma kanske varken har tid eller ork för att genomföra en niostegs hudvårdsrutin varje kväll, och varför ska en sälja på någon produkter som inte blir använda? Hon pratade alltså om att hon inte ville att hennes produkter skulle bli hyllvärmare som står och samlar damm.

Shidrokh berättade att hon brinner för svenskproducerade produkter, och hade detta i åtanke då hon startade Cool Derma, som alltså lanserar sin första hudvårdsserier i år. Shidrokh kallar serien för ”non gender skincare”, och hur härligt är inte det? Annars är det allmänt känt att hudvård oftast är riktat till kvinnor. Cool Dermas produkter riktar sig därmed till den stora massan. Hudvården fokuserar inte heller på någon speciell målgrupp vad gäller ålder, utan produkterna ska kunna användas av alla- förutom små barn.


Shidrokh har fokuserat på att produkternas förpackningar ska vara enkla och funktionella- och lätta att ta med sig.

Inga glasflaskor, med andra ord. Eftersom att hon ville skapa funktionella produkter som ska komma till användning och inte bli hyllvärmare, ville hon att hennes produkter skulle vara multifunktionella. Till exempel är Cool Dermas essence ett kombinerat ansiktsvatten och serum.

Shidrokh berättar om att hon har haft mycket problem med akne på ryggen, något jag själv också har erfarenhet av. Därför kunde jag verkligen känna igen mig i hennes beskrivning av stressen en kan känna för att använda dyra hudvårdsprodukter på stora problemområden på kroppen- som på ryggen. Då jag har införskaffat en ny, bra hudkräm- kan jag känna mig för snål för att ”slösa” bort flaskans lilla innehåll på ryggen, vilket också var fallet för Shridrokh. Med detta i åtanke har Cool Derma satsat på stora förpackningar, så att en inte behöver vara dumsnål.
På bilden ovan syns de nylanserade hudvårdsprodukterna på Coolderma. Jag kommer att introducera dessa närmre i ett separat inlägg om ett par dagar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.